Jedním z očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura je reprodukce textu podle svých schopností, tvorba vlastního literárního textu na dané téma, resp. dramatizace jednoduchého příběhu či vyprávění děje zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek v rámci podpůrných opatření.
A protože víme, že digitální kompetence by se měly rozvíjet ve všech vzdělávacích oblastech, nejen v informatice, nechme žáky vyprávět příběh nebo pohádku prostřednictvím vybraných digitálních zařízení.
AKTIVITA: ŽIVOT V AKVÁRIU / POD VODOU
Časová dotace | Min 45 minut |
Doporučený věk dětí | Od cca 8 let |
Vstupní požadavky na dítě | Rozvinutá schopnost vyprávět příběh nebo pohádku. Schopnost kreativně myslet. |
Nutné vybavení | Ozobot (alespoň 2 ks do skupiny). Scénář s pohádkou (žáci si ho ale mohou nejprve vytvořit). Mapový podklad pro pohádku (opět může dojít teprve k tvorbě). Fixy, na jejichž barvy Ozobot reaguje (černá, zelená, modrá, červená – vyzkoušejte předem). Papírové oblečky pro Ozoboty (volitelné „oblečky“ pro postavičky z pohádek). Další výtvarné potřeby a kulisy (volitelné). |
Vzdělávací oblast RVP | Český jazyk a literatura (Literární výchova) Informatika |
Digitální kompetence | 2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2.4 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 3.1 Vytváření digitálního obsahu 3.4 Programování 5.3 Kreativní použití digitálních technologií |
Cíl aktivity | Žák rozdělí problém na jednotlivé řešitelné části, navrhne a popíše kroky k jejich řešení. Žák ověří schopnost postupu navrženého někým jiným, najde a opraví v něm případnou chybu (navrhne jiné možné řešení). Žák volně reprodukuje text podle svých schopností. Žák rozliší pohádkové prostředí od reálného. Žák popíše děje, jevy, osoby a jejich charakterové vlastnosti. Žák se aktivně zapojí do diskuse. |
Anotace:
Aktivita Vyprávěj příběh nebo pohádku se zaměřuje na rozvoj komunikačních a kolaboračních dovedností. Každé dítě zná nějakou pohádku ze svého raného dětství, kterou by mělo zvládnout převyprávět. Může to být pohádka velmi stará a známá, ale také moderní. Téma je jen na vás – učitelích, rodičích, lektorech, … zkrátka na vás všech, kteří jste se rozhodli s tímto materiálem pracovat.
Postup:
Pobídněte žáky, aby se rozdělili do skupin o 3 až 5 členech, zadejte jim úkol převyprávět příběh nebo pohádku, rozdejte všechny dostupné pomůcky. Nechte děti tvořit a kreativně využívat digitální technologie. Nezapomeňte připomenout, že je vhodné užít různé kódy, např. pro zrychlení Ozobota. Ostatní skupinky pak na konci mohou hádat, o kterou pohádku se jedná.