A zase jsme u toho „programování“. Jenže pouhé čtení a zapisování kódů nemusí být ryze programováním a ve skutečnosti také není. Umět vyjádřit posloupnost, ať už ústně či graficky, naplánovat nějakou činnost, vytvořit a pečlivě popsat postup vedoucí k určitému cíli je problémem všedních dnů.
A takovouto schopností nehýří úplně každý. Aby celá naše společnost se v této oblasti rozvíjela, začíná naše učení u jednoduchých každodenních situací. Malé děti se mohou učit číst posloupnost skrze obrázky, větší již mohou zapojit zástupné znaky, jako jsou například směrové šipky.
AKTIVITY: MEDVĚDOVA CESTA & KLÍČ
Časová dotace | 20 – 25 minut (na jednu aktivitu) |
Doporučený věk dětí | Od cca 5 let |
Vstupní požadavky na dítě | Schopnost vyjádřit posloupnost činností. Rozvinutá orientace v prostoru. |
Nutné vybavení | V případě využití digitálního zařízení: – BeeBot nebo BlueBot (alespoň 1 kus, pro více skupin více kusů) – Podložka (vytištěná na velký arch papíru, nebo průhledná a podložena obrázky medvěda, úlu, klíče, dveří…) – Kartičky se šipkami (možnost využít originální, nebo vytištěné) – Stopky (volitelné, v případě soutěže na čas) V případě využití unplugged metod: – Podložka (vytištěná na velký arch papíru, nebo průhledná a podložena obrázky medvěda, úlu, klíče, dveří, apod. nebo vytištěna na papíru v běžné velikosti) – Kartičky se šipkami (možnost využít originální, nebo vytištěné), nebo psací potřeby pro zapisování šipek – Stopky (volitelné, v případě soutěže na čas) |
Vzdělávací oblast RVP | Informatika Jazyk a jazyková komunikace |
Digitální kompetence | 2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2.4 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 3.4 Programování 5.3 Kreativní použití digitálních technologií |
Cíl aktivity | Žák pomocí šipek sestaví algoritmus pohybu. Žák se naučí algoritmicky myslet. Žák diskutuje o správném řešení. Žák navrhuje jiná možná řešení. |
Anotace:
V této kategorii úloh se žáci učí číst a zapisovat kódy. Je velmi důležité, aby pochopili souvislosti a správné posloupnosti. Posloupností (algoritmem) se rozumí řada pokynů (příkazů či postupů), které následují za sebou (jsou v určitém pořadí). Výhodou těchto aktivit je možnost se algoritmicky myslet i bez použití digitálních zařízení.
Možná si lámete hlavu, jak tento materiál využít v hodinách českého jazyka, nezapomeňte však, že v rámci slohové výchovy se děti učí pracovnímu postupu a právě algoritmus můžeme též označit jako pracovní postup. Téma si tak můžete přizpůsobit vašim potřebám.
Postup aktivity MEDVĚDOVA CESTA:
Děti pomocí kartiček se šipkami najdou medvědovi nejkratší cestu k včelímu úlu s medem. Opět je velmi důležitá diskuse a pozorování dětí během sestavování cesty. Děti mohou postupně svou cestu zkoušet a stopovat si vzájemně čas. Kdo najde nejkratší, nebo nejrychlejší trasu vyhrál.
Níže si může stáhnout podklad k této aktivitě a poté vytisknout.
Postup aktivity KLÍČ:
Cílem této aktivity je uhádnout správnou trasu podle níže zapsaných šipek. Která cesta nám otevře dveře? Existují i jiné možnosti, než jsou v mapě uvedeny?
Níže si může stáhnou podklad k této aktivitě a poté vytisknout.