Aneb rýsování dnes nechme stranou. Matematika, zvláště geometrie by měla být o přesnosti, o tom žádné diskuse vést nemusíme, ale co když do ní chceme vnést trochu kreativity a zábavy? Tentokrát nám postačí robotické včelky a pár doplňků k nim.
AKTIVITA: VČELKY KRESLÍ GEOMETRICKÉ TVARY
Časová dotace | Cca 30-45 minut |
Doporučený věk dětí | Od cca 10 let |
Vstupní požadavky na dítě | Základní dovednost manipulace s robotickou hračkou. Schopnost orientace v prostoru. Základní matematické znalosti – např. rozpoznání geometrických tvarů. Schopnost práce ve skupině (máte-li málo pomůcek). |
Nutné vybavení | Robotické včelky BeeBot nebo BlueBot (alespoň 1 ks do každé skupiny). Psací potřeby (fixy – ideálně s kulatým a tlustým hrotem, tužka). Držák na psací potřeby pro včelku (jedná se o takový plastový kryt – viz níže, můžete jej ale nahradit izolepou, kterou psací potřebu na včelku přilepíte). Papír (o velikosti alespoň A3 a větší tvrdosti). |
Vzdělávací oblast RVP | Matematika Informatika Umění a kultura |
Digitální kompetence | 2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2.4 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 3.4 Programování 4.1 Ochrana zařízení 5.3 Kreativní použití digitálních technologií |
Cíl aktivity | Žák sestaví algoritmus za použití robotické hračky. Žák se naučí algoritmicky myslet. Žák rozezná a pojmenuje jednoduchá geometrická tělesa. Žák s pomocí algoritmů sestaví jednoduchá geometrická tělesa. Žák využívá linií a tvarů, kombinuje je a vytváří jednoduchá umělecká díla. |
Anotace:
Spojení algoritmizace (informatiky), geometrie (matematiky) a výtvarného umění (výtvarné výchovy) je naprosto skvělou volbou, jak si běžné hodiny ozvláštnit. Nemusíte řešit, že tvorba algoritmů spadá jen do informatiky, konstrukce geometrických útvarů zase jen do matematiky a že kreslit můžete jen v rámci výtvarné výchovy. V této aktivitě můžete dělat všechno najednou a kdykoliv se vám zachce. Vyzkoušejte to!
Doporučení k následujícím aktivitám:
– Vždy si v úvodu hodiny s žáky stanovte pravidla: pravidla pro bezpečnost práce s digitálními zařízeními, použitými robotickými hračkami.
– Vymezte si předem organizaci práce: jakým způsobem budou žáci spolupracovat, zda ve skupinách či dvojicích.
– Určete si předem pracovní místo: zda se žáci posadí kolem podložky u stolu, nebo budou sedět na podlaze.
– Zopakujte si pravidla k dané aktivitě: například nemačkat tlačítko otáčení, vyhnout se dané věci apod.
Postup aktivity VČELKY KRESLÍ GEOMETRICKÉ TVARY:
Na začátku této aktivity bude potřeba vytvořit skupinky, nepředpokládáme totiž, že disponujete tolika robotickými hračkami, aby každé dítko mohlo pracovat samo. Pokud ale přeci jen se pro samostatnou práci rozhodnete, rozhodně to není špatná volba, ba naopak! Pro vytvoření skupin můžete mimochodem využít Flippity Random Name Picker, zajistíte tak svou neutralitu. A nezapomeňte rozdat dětem potřebné pomůcky.
A teď k samotné aktivitě. Úkolem žáků je za pomocí robotické včelky nakreslit geometrické tvary, jako jsou čtverec, obdélník a kruh. Zvládnou-li i jiné, to už nechte na jejich kreativitě. Při této aktivitě se učí také pracovat s chybou, stane se, že se špatně zorientují v prostoru a ihned ze čtverce bude něco jiného. Nechte je dané chyby hledat, spíše je podněcujte k tomu, proč se to stalo, co si myslí, že by mohli udělat jinak. A s troškou větší fantazie tuto aktivitu využijete i pro výuku zlomků.
Tip na konec:
Jak jistě víte, BlueBoti jsou tak trošku chytřejší včeličky, a proto je připojíte k tabletu a můžete pro programování využít aplikaci. Například aplikace Blue-Bot nabízí možnost využít také úhly o velikosti 45 stupňů. S pomocí aplikace Blue’s Blocs už budete dokonce programovat pomocí spojování vizuálních bloků.
Tip na konec č. 2:
Nechcete-li se zaměřovat na matematiku, ale včelky využít čistě ve výtvarné výchově. Kreslete s pomocí včelek bubliny a na konci například domalujte postavu s bublifukem. Takovýto obraz pak bude zdobit chodby vaší školy.