ScratchJr. je úvodní programovací jazyk, který umožňuje malým dětem vytvářet vlastní interaktivní příběhy a hry. Děti se učí „programovat“ prostřednictvím spojování bloků a jejich cílem je naučit postavu pohybovat, skákat, tančit či zpívat.
Tvorba vlastního kompletního programu je skupinou nejtěžších úloh vyžadujících jistou dávku soběstačnosti a kreativity dítěte. Dítě má za úkol sestavit jednoduchý program v aplikaci Scratch Junior dle jasně zadaných kritérií. Mezi tato kritéria můžeme zařadit volbu pozadí, postav a také cíl programu.
AKTIVITA: ŽIVOT V AKVÁRIU / POD VODOU
Časová dotace | 30 – 45 minut |
Doporučený věk dětí | Od cca 7 let |
Vstupní požadavky na dítě | Dovednost manipulovat s programovacími bloky. Rozvinutá fantazie a představivost. |
Nutné vybavení | Digitální interaktivní zařízení (nejlépe tablety, interaktivní tabule) pro tvorbu programu interaktivní formou. |
Vzdělávací oblast RVP | Člověk a jeho svět Informatika Jazyk a jazyková komunikace |
Digitální kompetence | 2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2.4 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 3.1 Vytváření digitálního obsahu 3.4 Programování 5.3 Kreativní použití digitálních technologií |
Cíl aktivity | Žák pozná nejbližší druhy zvířat, třídí je na domácí, hospodářská a volně žijící. Žák uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě. Žák vyjmenuje základní podmínky pro život rostlin a živočichů. Žák sestaví algoritmus pohybu. Žák se naučí algoritmicky myslet. |
Anotace:
Někdo má možná doma rybičky v akváriu, někdo je zase chodí krmit k řece a někdo se s nimi potkává v létě při dovolené u moře. Jak ale takový život pod vodou vypadá?
Postup:
Nejdříve se dětí zeptáme, zda znají nějaká zvířata žijící pod vodou. Například v akváriu, řece či moři. Poté, co je děti vyjmenují, zadáme jim úkol: Představte si, že plavete pod vodou, anebo máte doma akvárium, jaké vodní živočichy byste tam mohli zahlédnout, nebo chovat? Každý z vás teď vytvoří to své akvárium / moře se svými oblíbenými vodními živočichy.
Zároveň můžeme děti nabádat k aktivitě, a to formou návodných vět: Nejprve si zkuste vybrat pozadí pomocí ikonky s obrázkem. Takové, kde bude voda a které bude připomínat prostředí, ve kterém tito živočichové žijí. Poté přidejte postavičky (rybky, koníky). Nakonec nezapomeňte postavičky rozpohybovat. Rybky mohou plavat, koník skákat atd.
Další vhodná témata ke zpracování:
– Pejsek sbírá kostičky
– Narozeninová oslava
– Nauč spolužáky anglicky
Níže si můžete stáhnout vzorový soubor.